Domarchefen: ”Vi är inte överens”


Marcus Sörensen körde ner Emil Heinemans huvud i isen.
Någon anmälan kom inte in och DIF-stjärnan klarar sig utan straff.
Domarchef Thomas Thorsbrink förklarar hur tankarna har gått.
– Jag ska vara helt ärlig och säga att vi inte är överens om det här ska anmälas eller inte anmälas, säger han till BVK.

Domarchef Thorsbrink om den uppeldade situationen. / Foto: Bildbyrån

Det var i den andra perioden mellan Djurgården och Leksand på Hovet som hemmalagets stora stjärna Marcus Sörensen körde in Leksands Emil Heineman i egen målvakt.

Leksandsspelaren åkte ut två minuter för interference på Mantas Armalis i Djurgårdens mål. BVK har talat med SHL:s domarchef Thomas Thorsbrink om situationen och han vill börja med att säga att Heineman inte borde åkt på någon utvisning.

– För det första är det ingen utvisning på Leksandsspelaren. Det är Sörensen som styr in honom över sin egen målvakt. Så det är ingen interference av målvakten. Där gör domarna fel på isen och det är man väl medvetna om, säger Thorsbrink till BVK.

”Stött och blött”

Men det är situationen därefter som upprört mest på sociala medier efteråt. Händelsen där Sörensen drar ner Heinemans huvud i isen.

Det blev inget straff på isen och Sörensen slipper även straff i efterhand då situationen inte har anmälts till disciplinnämnden.

– Jag vill vara väldigt tydlig och säga att det skulle bestraffats på isen. Den här situationen är inte okej. Sörensen på isen skulle åkt på utvisning för det här, absolut och det missar domarna, säger Thorsbrink och fortsätter sedan med att ge sin syn på situationen:

– När Sörensen sedan drar i Leksandsspelaren så att han faller bakåt. Den situationen har vi stött och blött i hela vår play safety-grupp. Det är en referensgrupp med tidigare spelare, tidigare domare, det är jag som domarchef, med flera. Det är många som tittat på den här situationen.

– Jag ska vara helt ärlig och säga att vi inte är överens om det här ska anmälas eller inte anmälas. Men vi har valt i dag att inte anmäla den.

”Blev dubbelfel”

Thomas Thorsbrink menar att Marcus Sörensen kanske skulle haft ett större straff redan på isen än en tvåa.

– Det blev dubbelfel på isen. I den perfekta världen är det Sörensen som orsakar stoppet i spelet, han skulle kanske initialt haft något redan där och även för det han gör därefter också.

Thorsbrink fortsätter:

– Men därifrån till att anmäla, det är i det här spektrat det blir svårt. Vi anser inte att det ska vara den ”yttre delen”, det vill säga anmälas.

– Regelverket säger exempelvis att där en spelare avsiktligt försöker skada en annan spelare, kan anmälas. Då kan man ha en diskussion kring om Sörensen gör det här för att skada Leksandsspelaren medvetet, det är en del.

– Sedan har vi grundläggande straff i en tvåa, en femma. Om det är en femma ska det vara respekt- eller vårdslöst. Det kanske skulle varit en femma. Men vi är inte överens kring om vi skulle ha skickat vidare den här i disciplinnämnden eller inte. Det är den enda grejen som är.

Skickas ut till SHL-lagen

Det är fler lag än Djurgården och Leksand som ska få uttala sig om den här situationen. Detta för att SHL ska veta hur lagen tycker att man ska hantera den här typen av situationer i framtiden.

– Vi vill nu ta den här situationen vidare som ett exempel in till våra lag i SHL och diskutera om den här typen av situationer ska anmälas. Detta så att alla lag får komma till tals.

Thorsbrink avslutar med att berätta om hur det går till när beslut tas kring situationer som kan skickas vidare till disciplinnämnden och varför den här situationen på Hovet är så svår.

– Det här är en gemensam del och jag har inte en slutlig röst på nånting. Säg att vi skulle haft en situation där en spelare sparkar en annan spelare på isen och så tycker alla att sparken inte var så farlig, det händer ingenting och det är knappt någon som bryr sig.

Thorsbrink avslutar:

– Regelverket i det läget säger att det finns bara ett straff. Är det en spark, då ska den anmälas till bestraffning. Om de andra då tycker att den inte ska skickas in, då kan jag gå in och säga att den ska skickas in. För där är det en svart eller vit regel. Men kring den här situationen mellan Djurgården och Leksand finns det i dag inte samma självklara regelverk.